onsdag 28 mars 2012

Bullös Impetigo


Nu har vi varit hos sjuksköterska och doktor. Så fort doktor Niels såg utslaget sa han att det är Svinkoppor.

-Är du säker? sa jag förvånat, eftersom alla sagt att det inte är svinkoppor.

Förmodligen tyckte han det var magstarkt av mig att överpröva hans kompetens, men mest blev jag glad för att få ett besked.

Och nu har jag lärt mig att det finns två sorters svinkoppor, dels den som jag kände till med variga honungsfärgade blåsor och så denna som är en annan sort där huden liksom rullar av.

Utslaget smittar vid beröring så vi får hålla Johanna hemma några dagar.
Hon har fått en dunderantibiotika som ska tas tre gånger om dagen i minst fjorton dagar. Alla som känner Johanna vet att det inte blir lätt att få i henne vätska alls...

Jag vill också passa på att berömma svensk sjukvård. De flesta klagar, men jag är nöjd med varenda besök. Jag ringde igår eftermiddag, det fanns egentligen ingen tid men en snäll sjuksköterska lovade att titta på henne nu på morgonen. När vi kom dit hämtade hon ännu en sjuksköterska och sen en doktor som ringde in ett recept. En kort stund senare var vi på Apoteket och sen hemma igen.

Det är faktiskt värt att betala skatt för att det ska fungera så här.
Medicinerna som jag hämtade ut (även ögondroppar mm) kostade över 700 kronor, mycket pengar. Men det finns högkostnadsskydd - även det betalas via våra skatter. Tänk på det.



Utslag på halsen, lördag 24 mars


Växande utslag, tisdag 27 mars


Nu med rodnade hud runt omkring och med hud som rullar av, onsdag 28 mars

Inga kommentarer: